Overgangsalder / midtlivskrise

Er dine børnene blevet store, og det føles som om du har glemt hvem du er, når du ikke skal tage dig af andre så stor en del af tiden?

Mærker du en sorg blande sig med stoltheden over børnenes selvstændighed?

Har du glemt, hvad du selv har lyst til, hvad der gør dig glad?

Måske har du brug for at slutte fred med at du ikke fik børn eller andre afgørende livsvalg og vilkår?

Måske mærker du, at kroppen responderer mere kontant på overbelastning?

I takt med at vores hormoner finder en ny balance midt i livet, bliver vores “buffer” for udsving og udskejelser også mindre, og vi mærker det tydeligere, når vi ikke får taget vare på vores behov, både fysisk og følelsesmæssigt. Overgangsalderen kalder på en mere “fierce” selvomsorg og selvansvarlighed. Det bliver mere afgørende at vi mærker og respekterer vores egne grænser og nærer vores behov. Når vores “buffer” bliver mindre, bliver det mere afgørende, at vi ikke overbelaster os selv. Det bliver mere påtrængende at balancere aktivitet med hvile, nydelse med næring, samvær med alenetid.

Måske mærker du efterklangen af mange år med et lidt for højt stressniveau, som du har kompenseret for med ekstra kaffe og måske lidt vin at falde til ro på. Samtidig kan der være følelser, der kommer til overfladen for at blive bearbejdet. Ligesom kroppen “larmer” mere, kan sindet reagere. Kan du give plads til følelserne, og give dig selv tid til at lande i en ny livsfase – med alle de muligheder og al den frihed den rummer?

Føles det som om din krop modarbejder dig?

Makker kroppen ikke ret som den plejer? 

Tager du lettere på?

Spillereglerne for en krop og vægt i balance ændrer sig en smule omkring overgangsalderen, så det kan være en hjælp at justere sine vaner derefter. Typisk falder insulinfølsomheden med alderen sammen med vores muskelmasse, især fordi vi typisk bliver mindre fysisk aktive. Det kan du imødegå ved at prioritere styrketræning og vælge strategisk når det kommer til højt forarbejdede fødevarer. Simple strategier og timing af fødeindtag kan gøre en stor forskel for dit energiniveau, din søvn og din vægtbalance.

Alt efter dine udfordringer og ønsker kan vi tage fat om udfordringerne ved overgangsalderen med udgangspunkt i psyke, krop og/eller kost. Du er meget velkommen til at kontakte mig for at høre nærmere eller bestille tid til en samtale.

blomster

Kærestesorg

Kærestesorg bringer vores tidlige sår i spil. Et brud kan være en anledning til at komme tættere på dig selv, forstå dine mønstre og afklare dine værdier, så du kan åbne dig for dybere kærlighed.

vind i sand

Depression og nedtrykthed

Er dit humør i bund, når du vågner?
Metakognitiv terapi er en nænsom måde at arbejde med nedtrykthed ved at reducere overtænkning, spekulationer og selvkritik.

stress

Stress

Jo tidligere du tager kroppens stressreaktioner alvorligt, jo hurtigere kan du komme i balance igen – måske endda en ny balance mere i overensstemmelse med dine værdier.