Depression og nedtrykthed

Har du svært ved at finde glæde ved de ting, der plejer at gøre dig glad?
Er dit humør i bund, når du vågner om morgenen? 
Føler du dig mindre engageret i dit arbejde, dine interesser og dine relationer?
Kører dine tanker i ring om ting der er sket, bekymringer eller selvkritik?
Er du mindre i kontakt med dine følelser – også for dem du elsker?

Nedtrykthed og depression kan være udtryk for at der er oplevelser vi ikke har bearbejdet. Måske har vi flygtet fra de svære følelser og er i stedet blevet fanget i tankespind. Måske i et forsøg på at finde svar eller mening. Når en stor del af vores energi går med spekulationer og overtænkning, bliver vi drænet. Fordi vi er mindre nærværende, bliver vi ikke næret af nuet, samvær og aktiviteter.

Du kan lære at begrænse overtænkningen, så du kan komme mere ud af dit hoved og mere i kontakt med dine følelser, mere nærværende i livet. Jo mere vi spørger efter meningen, jo mere undslipper den os. Det er i selvforglemmelsen vi finder os selv og oplevelsen af meningsfylde.

Måske er der en sorg, du ikke har sørget?
Måske er der en vrede, du ikke har turdet mærke? Grænser du ikke fik sat?
Måske har du igennem for lang tid forsøgt at gøre alle andre tilpas, så du har mistet kontakten med dine egne drømme, behov og værdier?
Måske har du været presset igennem så lang tid, at hele dit system reagerer med udmattelse? Depression kan være hjernens mest effektive måde at holde dig i ro for at undgå yderligere belastning.

Metakognitiv terapi er en nænsom måde at arbejde med nedtrykthed og depression. Du kan lære at reducere overtænkning, og dermed komme mere ud af hovedet og mere til stede i kroppen, så dine følelser kan forløses. I metakognitiv terapi lærer du en ny måde at forholde dig til din egen tænkning, så du bliver mere fri til at gøre det du gerne vil, uafhængigt af dine tanker. Mindre overtænkning skaber mere mental ro, så krop og sind kan regenerere, og du kan få din energi og gnist tilbage.

Alt efter dine ønsker og behov kan vi arbejde med tænkningen, følelserne og kroppen, lige som vi kan inddrage kosttilskud og simple koststrategier til at give dig mere overskud. Du er velkommen til at kontakte mig for at høre nærmere eller bestille tid til en samtale.

midtlivskrise

Overgangsalder / midtlivskrise

Kom stærkt igennem overgangsalderen og genfind balancen i krop og psyke med simple strategier til at styrke kroppen og balancere sindet. Giv sorgen plads og genfind mening og livsglæde.

sol over hav

Social angst

Bliver du alt for selvbevidst i sociale sammenhænge, så du får svært ved at nyde samværet og være dig selv? Overtænker du situationen efterfølgende? Metakognitiv terapi kan hjælpe.

person vandrer i natur

Parterapi for én

Har du brug for at bearbejde nogle af de erfaringer, som har påvirket dine tilknytningsmønstre? Du kan påvirke dit forhold ved at arbejde med dine egne mønstre og kontakten til dig selv.